otoczenie – źródło danych i odbiorca działań
Kryterium jakości systemu informatycznego są działania (skuteczne).
- ułatwia gromadzenie informacji niezbędnych do funkcjonowania danego procesu
- uprawnienie analizy zebranych danych i informacji
- możliwość przekształcenia niestrukturalizowanego procesu w rutynowo przebiegającą transakcję (np. przypominanie o różnych sprawach; pilnowanie terminów; kontrolowanie procesów toczących się poza komputerem przez komputer).
- ułatwienie wprowadzania zmian w kolejności przebiegu transakcji
- umożliwienie łatwego dostępu do zasobów wiedzy i ekspertyz oraz ich swobodnego transferu (np.: może być organem doradczym, prognozującym; udostępnienie wiedzy – zasoby który umożliwia „dowiadywanie się” jak wykorzystać go, do czego służą dane dane)
- umożliwienie eliminacji zbędnych pośredników z procesu
- umożliwienie łatwego monitorowania przebiegu zarówno całego procesu jak i jego poszczególnych elementów
- możliwość zastępowania czynnika ludzkiego w procesie lub też zmniejszenie jego udziału
Komputer jest niezbędny wtedy gdy ilość danych jakie trzeba przetworzyć jest bardzo duża.
W miarę jak sytuacje z którymi trzeba się zmierzyć w procesie zarządzania stają się coraz bardziej złożone rośnie efekt „luki informacyjnej”, który można pokonać wyłącznie przy użyciu komputerów.
- pozyskiwanie zamówień klienta
- planowanie produkcji
- wewnętrzne potwierdzanie zamówień
- zarządzanie zapasami
- sterowanie zakupami partnera (łańcuch dostaw)
- zarządzanie dystrybucją
- komunikacja między partnerami łańcucha dostaw
- wspomaganie obsługi klienta
- prognozowanie popytu opartego na informacjach
Zaletą zastosowania komputera jest użycie go do przetworzenia danych do takiej postaci, aby mogły być podstawą podejmowania decyzji.
DANE => INFROMACJA => WIEDZA DECYZYJNA => DECYZJE I DZIAŁANIA
porządkowanie i upraszczanie kanałów przesyłania informacji (droga elektroniczna nie wprowadza takiego chaosu jak metoda tradycyjna)
- wymiana dokumentów handlowych
- elektroniczna wymiana danych technicznych
- interaktywne EDI
- EFT – Elektroniczny transfer środków pieniężnych
Budowa systemu informacyjnego:
Jądro systemu informatycznego to baza danych (dane zewnętrzne - zamówienia klientów; zamówienia powrotne; dane wewnętrzne – produkcja, zapasy)
- danych – zarządzanie magazynowaniem, realizacja produkcji, programowanie popytu, planowanie strategiczne
- obsługa klienta / komunikacyjna – status zamówienia klienta, dostępność zapasów, lokalizacja, status ładunków
- sterowania – poziom obsługi klienta, wykonanie sprzedaży, realizacja przewozów, funkcjowanie systemu
- koordynacji – harmonogram produkcji, planowanie zapotrzebowania materiałowego, planowanie sprzedaży, marketing