Rola systemu informacyjnego w firmie

******

otoczenie – źródło danych i odbiorca działań

Kryterium jakości systemu informatycznego są działania (skuteczne).

Cele wdrażania systemu informatycznego w przedsiębiorstwie:
  • ułatwia gromadzenie informacji niezbędnych do funkcjonowania danego procesu
  • uprawnienie analizy zebranych danych i informacji
  • możliwość przekształcenia niestrukturalizowanego procesu w rutynowo przebiegającą transakcję (np. przypominanie o różnych sprawach; pilnowanie terminów; kontrolowanie procesów toczących się poza komputerem przez komputer).
  • ułatwienie wprowadzania zmian w kolejności przebiegu transakcji
  • umożliwienie łatwego dostępu do zasobów wiedzy i ekspertyz oraz ich swobodnego transferu (np.: może być organem doradczym, prognozującym; udostępnienie wiedzy – zasoby który umożliwia „dowiadywanie się” jak wykorzystać go, do czego służą dane dane)
  • umożliwienie eliminacji zbędnych pośredników z procesu
  • umożliwienie łatwego monitorowania przebiegu zarówno całego procesu jak i jego poszczególnych elementów
  • możliwość zastępowania czynnika ludzkiego w procesie lub też zmniejszenie jego udziału

Komputer jest niezbędny wtedy gdy ilość danych jakie trzeba przetworzyć jest bardzo duża.

W miarę jak sytuacje z którymi trzeba się zmierzyć w procesie zarządzania stają się coraz bardziej złożone rośnie efekt „luki informacyjnej”, który można pokonać wyłącznie przy użyciu komputerów.

*
Rola systemów informatycznych: (w konkretnym systemie)
  • pozyskiwanie zamówień klienta
  • planowanie produkcji
  • wewnętrzne potwierdzanie zamówień
  • zarządzanie zapasami
  • sterowanie zakupami partnera (łańcuch dostaw)
  • zarządzanie dystrybucją
  • komunikacja między partnerami łańcucha dostaw
  • wspomaganie obsługi klienta
  • prognozowanie popytu opartego na informacjach

Zaletą zastosowania komputera jest użycie go do przetworzenia danych do takiej postaci, aby mogły być podstawą podejmowania decyzji.

DANE => INFROMACJA => WIEDZA DECYZYJNA => DECYZJE I DZIAŁANIA

Elektroniczna wymiana danych a metody tradycyjne:
****************

porządkowanie i upraszczanie kanałów przesyłania informacji (droga elektroniczna nie wprowadza takiego chaosu jak metoda tradycyjna)

Rodzaje systemów EDI (elektroniczna wymiana informacji):
  • wymiana dokumentów handlowych
  • elektroniczna wymiana danych technicznych
  • interaktywne EDI
  • EFT – Elektroniczny transfer środków pieniężnych

Budowa systemu informacyjnego:

**********

Jądro systemu informatycznego to baza danych (dane zewnętrzne - zamówienia klientów; zamówienia powrotne; dane wewnętrzne – produkcja, zapasy)

Funkcje:
  • danych – zarządzanie magazynowaniem, realizacja produkcji, programowanie popytu, planowanie strategiczne
  • obsługa klienta / komunikacyjna – status zamówienia klienta, dostępność zapasów, lokalizacja, status ładunków
  • sterowania – poziom obsługi klienta, wykonanie sprzedaży, realizacja przewozów, funkcjowanie systemu
  • koordynacji – harmonogram produkcji, planowanie zapotrzebowania materiałowego, planowanie sprzedaży, marketing