Ewolucja SI do wspomagania zarządzania

SET
Są to systemy zorientowane na bieżącą ewidencję działalności gospodarczej obiektu oraz na obsługę transakcji.

SID
Gromadzenie danych, organizacja przepływu i sprawnego dostępu, działają w oparciu o bazy danych – które je przetwarzają (dane) i wyświetlają w postaci raportów

SWD
Wspomaganie podejmowania decyzji strategicznych i taktycznych. Planowanie działalności gospodarczej. Bazy metod – podejmowanie decyzji z częściowo ustrukturalizowanymi problemami

ZSI
Realizacja kilku poziomów integracji:
  • integracja z systemem informacyjnego – integracja funkcji wyników przedsiębiorstwa, struktury organizacyjnej
  • integracja zastosowań – integracja oprogramowania użytkowego, środków komunikacji z użytkownikiem
  • integracja danych – integracja z bazą danych, słownikiem danych
  • integracja systemów – integracja z systemami sieci, oprogramowania komunikacyjnego

ERM (ZSI)
Planowanie zasobów przedsiębiorstwa (Enterprise Resource Planning).
Systemy optymalizujące procesy biznesowe wewnętrzne w firmie jak i zachodzące w otoczeniu, dzięki narzędziom pozwalającym automatyzację wymiany danych z kooperantami w całym łańcuchu logistycznym.

SIK
Ogólnie sprawne działanie firmy. Rozbudowane systemy zapytań oraz indywidualizacja przedstawionych raportów i narzędzi komunikacji z systemem. Dostarczają informacje głównie kierownictwu najwyższego szczebla

SE
  • Rozwiązują problemy opisu wiedzy i procesu rozumowania
  • generują decyzje w oparciu o bazy wiedzy i mechanizmy sztucznej inteligencji
  • tworzą różnorodne modele systemów decyzyjnych, uwidaczniają rozwiązania i objaśniją je
SSI
  • Uczące się na podstawie własnego doświadczenia
  • Sieci neuronowe – sztuczne neurony
Rodzaje SI:
  • SI kierowania
  • SI przestrzennej
  • systemy ekspertowe
  • systemy wspomagania decyzji
  • systemy zapewnienia jakości
  • systemy czasu rzeczywistego
  • systemy GIS (geographical information system)
Dziedziny zastosowań SI:
  • medycyna
  • kultura i sztuka
  • bankowość
  • nauka
  • przemysł
  • transport
  • handel
i Metody tworzenia i opisu SI:
  • strukturalne (co gdzie się znajduje, częścią czego jest)
  • przyrostowe (uzupełnianie już istniejącego systemu o nowe funkcje)
  • obiektowe (dzielimy na elementy pod względem funkcji)

Klasyczne podejście do projektowania SI było technocentryczne. (dbano o udoskonalanie technologii, sprzętu a człowiek był tylko dodatkiem).

Jednak wiedza, mądrość może się zrodzić tylko w umyśle człowieka. Dlatego dziś punktem wyjścia w projektowaniu systemów zarządzania musi być człowiek (jego umiejętności, możliwości ... ). Jest to podejście antropocentryczne. Komputer nie zastępuje ludzi ale wspomaga ich twórcze decyzje (koncepcje, nowe idee).

Jeżeli jest to tylko możliwe, lepiej jest wybrać gotowy SI niż projektować od nowa!

Schemat metodyczny przy wyborze gotowego SI:
  • Ocena przedsiębiorstwa pod kątem posiadanej technologi informatycznej
  • Zdefiniowanie zadań przedsięwzięcia informatycznego
  • Opracowanie zapytania ofertowego
  • Ocena odpowiedzi oferentów
  • Prezentacje i wizyty referencyjne
  • Wybór systemu
Zespoły skoncentrowane na:
Zadaniach relacjach
na początku większa produktywność, ale konflikty osobowe negatywnie rzutują na przyszłość rozpoczynają działanie trudniej ale osiągają docelowo więcej
*******************
System idealny:
  • niesprzeczny
  • funkcjonalny
  • ekonomiczny
  • bezpieczny
  • prosty
  • odtwarza dane
  • zwarty
  • testowalny
  • spójny
  • zrozumiały